Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Зарубіжна література: 8 клас » Дистанційне навчання

Овідій "Метаморфози", "Сумні елегії"

Публій Овідій Назон. Життя та творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми "Метаморфози" (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у "Сумних елігіях". Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору "Сумні елегії".

Запис в зошиті:

Двадцять третє листопада

Дистанційна робота

Публій Овідій Назон. Життя та творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми "Метаморфози" (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у "Сумних елігіях". Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору "Сумні елегії".

 

Завдання 1. За кроссенсом розкажіть про життя і творчість Горація.

https://drive.google.com/file/d/1ry0E4zoW-xJjlbAQP84tGqigbC3b0FON/view?usp=sharing

Завдання 2. «Літературна довідка»

    Згідно з автобіографічним твором "Сумні елегії", Овідій народився 43 року до н.е. у сім'ї вершників. Спочатку навчався у граматичній школі в Римі, а потім отримав звичайну для того часу риторичну освіту. Батько хотів бачити його адвокатом, але вже тоді декламації Овідія нагадували вірші у прозі.

     В ранніх зелених літах нас виховують пильно й дбайливо:

     В Рим до найкращих знавців батько обох нас послав

     Брат мій ще з літ молодих вінець красномовства вподобав,

     Форуму сварки гучні вабили серце його.

     Серцю ж моєму з дитинства подобались святощі неба,

     Муза до тихих пісень кликала душу мою.

     Часто мовляв панотець: "Не за хлібне ти діло берешся.

     Славен Гомер, але й він так і помер нуждарем!"

     Батькове слово узяв до душі я і, муз призабувши,

     Спробував прозу писать, кинув я метри дзвінкі,

     Тільки ж писання моє самохіть окрилялося ритмом,

     Що б не почав я писать, вірші складались самі...

          (Овідій. Життя поетове. Пер. М. Зерова)

 Завдання 3. Робота з підручником – стаття про Овідія (стор. 113-114)

Завдання 4. «Перевір знання»

- Яку освіту отримав Овідій та де автор навчався?

- Куди був висланий Овідій Назон, чому?

- Чи повернувся поет до свого рідного краю після вигнання?

Завдання 5. Значення творчості Овідія для розвитку західної літератури.

    Творчість Овідія мала велике значення для розвитку як римської, так і західної літератури взагалі. Його твори приваблюють тонким музичним віршем, пластичністю зображення, наочністю розповіді. Еротичні вірші поета стали вершиною любовної лірики.

     За доби Середньовіччя Овідія шанували поряд з Верґілієм, а його ліричні твори дали поштовх швидкому розвиткові середньовічної любовної лірики.

      В епоху Відродження найбільшу популярність мали «Метаморфози», які стали невичерпним джерелом сюжетів для художників і письменників. У XVII-XVIII ст. на основі його творів було написано багато опер та балетів.

      В Україні Овідій відомий дуже давно. Його твори вивчалися у Києво-Могилянській академії. Творчістю Овідія захоплювався Г. Сковорода. Високо цінував талант поета Т. Шевченко, який у роки заслання неодноразово використовував у своїх творах скорботні мотиви останніх книг римського митця. Наприкінці XIX ст. Овідія перекладали О. Пчілка, О. Маковей. Пізніше його твори були перекладені М. Зеровим. У 1986 р. вийшов повний текст «Метаморфоз» у перекладі А. Содомори.

Завдання 6. «Літературознавча довідка»

    - Що таке метаморфоза?

     Тема перетворення посідає значне місце в міфології всіх народів. Були такі міфи, звичайно, і у греків. Достатньо пригадати прекрасного юнака, що перетворився на квітку нарцис, або Дафну, яка, рятуючись від Аполлона, стала лавровим деревом. Мотив перетворення дуже часто зустрічається в народних та літературних казках: гарбуз перетворюється на карету, а миші — на лакеїв («Попелюшка»), потворне чудовисько набуває вигляду чарівного принца («Червоненька квіточка»), нездара та нахаба сприймається оточуючими як талановита та високоморальна людина («Крихітка Цахес»).

       Саме Овдій використав для написання своєї поеми міфологічні сюжети. У 15 книг увійшло близько 250 епізодів, написаних гекзаметром, кожна з яких закінчується перевтіленням. Окремі розповіді в поемі мають хронологічну основу. У своєму творі автор створив міфологічну картину античного світу.

Завдання 7. Аналіз поеми

     Сюжет поеми рухається від створення світу, що є першим  перетворенням початкового хаосу в космос, до сучасних Овідію часів. У другій частині твору з’являється думка про погіршення людського роду з плином часу. Як і в міфологічних творах багатьох народів світу, розбещеність людей призвела їх до всесвітнього потопу. В Овідія цей мотив розроблений за грецьким міфом про Девкаліона і Пірру. Саме від них пішло нове покоління людей. На їхнє прохання знову населити землю людьми Юпітер наказав їм набрати каміння й кидати через голову. Каміння, яке кидав чоловік, «обернулося на мужів», а те, що розкидала жінка, «набрало жіночої статі».

    У книзі систематизовано оповіді про перетворення відомих міфологічних героїв: красеня Нарциса, який так довго милувався своїм відображенням у воді, що перетворився на квітку, Орфея та Еврідіку, Пігмаліона тощо. Останні частини поеми присвячені міфологічній історії Риму, яка виводиться з часів Троянської війни і до появи в Італії перших поселенців. Закінчується твір похвалою на адресу Юлія Цезаря та Августа, які обожнюються й оголошуються покровителями Риму.

Завдання 8. Виразне читання уривка з поеми «Метаморфози» «Чотири покоління людей».

Книга 1, вірші 89-150, переклад М. Зерова.

https://drive.google.com/file/d/1PfC3m561sJCEALNY58HMbQR4vyKn57UI/view?usp=sharing

Завдання 9. Бесіда за прочитаним.

- Як Овідій класифікує людський рід?

- Як людські покоління пов’язані з назвами металів?

- Яким було перше покоління людей?

- З чим пов’язана поява другої доби?

- Що характерно для третьої доби?

- Якою була остання доба? Які людські вади з’явилися?

- Якими постають люди в поемі?

- Проблемне запитання: Подумайте і дайте тлумачення класифікації людей в Овідія у  моральному плані.

- Яке символічне значення має подібна класифікація?

Перевірте свої відповіді:

https://drive.google.com/file/d/1vKE6YuQWdDOsFMWnlWmFb1fij5EJkvEL/view?usp=sharing

Завдання 10. Культурознавчий коментар.

    Поема Овідія «Метаморфози» стала невичерпним джерелом сюжетів і мотивів для письменників, художників і музикантів. Серед них Леся Українка (поема «Ніобея»), П. Пікассо (ілюстрації до поеми «Метаморфози»),              П. Рубенс («Пейзаж з Філемоном і Бавкідою»), Ш. Гуно (опера «Філемон і Бавкіда»). Українською мовою «Метаморфози» перекладали І. Стешенко, Олена Пчілка, М. Зеров,      А. Содомора.

Завдання 11. Виразне  читання уривка із «Сумних елегій» Овідія «Зима на чужині».

Книга 3, елегія 10, переклад Г. Кочура.

https://drive.google.com/file/d/1PfC3m561sJCEALNY58HMbQR4vyKn57UI/view?usp=sharing

Завдання 12. Бесіда за прочитаним.

- Який настрій елегії?

- Як Овідій описує землю чужинців?

- Якою постає перед читачем річка Істр?

- Якими зображені люди?

- Що дивує ліричного героя?

- Як ви вважаєте, у чому полягає особливість описів природи?

- Які легенди згадує Овідій у поезії?

- Як закінчується елегія?

- Чим, на вашу думку, цікавий цей твір для сучасного читача?

- Які художні засоби використовує Овідій у своєму творі.

Перевірте свої відповіді:

https://drive.google.com/file/d/1_0m8ULssziKUdaQYR-qJZZfJQytBZXdn/view?usp=sharing

Завдання 13. Зв’язок поета з сучасністю

     Слід зазначити, що на чорноморському узбережжі створено багато легенд про перебування в цих місцях Овідія. Вони існували протягом тривалого часу. Дослідники стверджують, що їх знав О. Пушкін, який теж був вигнанцем на тих же берегах. У віршах цього періоду він неодноразово згадує римського поета.

     Цікаво, що (раніше фортеця) селище міського типу, розташовану в Одеській області, названо у 1795 році на честь поета Овідіополь.

https://uk.wikipedia.org/wiki/Овідіополь

Завдання 14. Поясність афоризми Овідія:

•         "Сказано – зроблено".

•         "Заборонений плід – солодкий".

•         "Мистецтво полягає в тому, щоб у творі мистецтва його не було помітно".

•         "Ніщо так не приваблює жінок, як обіцянки".

•         "Навчатися дозволено й у ворога"

Категорія: Дистанційне навчання | Додав: Ilona_Derusova (23.11.2020)
Переглядів: 2054 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar